Doriana La Monaca (PXL): “Vrijwilligerswerk komt vanuit het hart” – Play It Loud en Gouden Hart vechten tegen armoede in Limburg

Meer dan 15.000 Limburgers moeten rondkomen met een inkomen onder de wettelijke armoedegrens. Maar sinds de coronacrisis jaagt de armoede nog meer de hoogte in. Het aantal Limburgers dat beroep doet op voedselbanken is sinds vorig jaar met 20 procent gestegen. Gelukkig zijn er verschillende instanties die hun barmhartigheid tonen. Armoedeorganisaties Play It Loud in Leopoldsburg en Het Gouden Hart in Lommel steken hun handen uit de mouwen.

Play It Loud was eerst gevestigd in Tessenderlo, maar door de vele aanvragen en een sterke groei moesten ze al snel op zoek naar een groter pand. Nu zijn ze gevestigd in Leopoldsburg.

Sinds de coronacrisis doen steeds meer jonge gezinnen beroep op voedselbedeling. Bij Voedselbank Limburg, steeg de voedselbedeling de afgelopen maanden met 20 procent. Vrijwilligersorganisatie Play It Loud in Leopoldsburg is een instelling die zich inzet voor mensen met een klein budget. Zij dragen alvast hun steentje bij. ‘Het wil niet zeggen dat als je het wat minder hebt, je jezelf dingen moet gaan ontzeggen’, vertelt oprichter Kobe Verachtert.

Eigenwaarde primeert

In tegenstelling tot gelijkaardige organisaties deelt Play It Loud geen voedsel uit, maar geeft ze wel een korting op levensnoodzakelijke producten. . ‘We hebben in april een eigen sociale kruidenier geopend. Dit is eigenlijk een buurtwinkel met een sociaal oogpunt. Onze leden krijgen hier de mogelijkheid om verschillende producten aan een korting te kopen. Dit kan gaan van verse groenten, tot verzorgingsproducten’, zegt communicatieverantwoordelijke Ticiana Geelen. ‘Omdat we onze winkel tijdens de coronacrisis hebben geopend, is ons succes nog opbouwend. Niet iedereen kent de weg naar onze winkel. Maar vanaf het moment dat mensen weten dat we bestaan, zijn ze wel altijd onder de indruk en zien we ze elke week terugkomen’.

Een ander belangrijk aspect bij de VZW is dat ze hun producten niet gratis weggeven. Daar hebben ze een gegronde reden voor. ‘Eigenwaarde naar onze doelgroep toe is voor ons zeer belangrijk’, getuigt Kobe. ‘Wanneer je ziet dat mensen naar een voedselbank moeten gaan, neemt dat telkens een stukje eigenwaarde van hen weg. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat voedselbedelingen slecht zijn. In tegendeel, het zijn schitterende projecten. Maar wij proberen dit gewoon op een andere manier te doen. Daarom dat het ook zo belangrijk is om in een maatschappij verschillende projecten te hebben die elkaar daarbij aanvullen’.

Sociale armoede

Naast de sociale kruidenier biedt Play It Loud nog twee andere diensten aan een betaalbaar tarief aan. Namelijk fotografie en scooter-en fietsherstellingen. ‘Foto’s hebben een belangrijke waarde in het leven. Je kan ze koesteren als herinneringen van vroeger, die je dan steun geven voor de toekomst’, zegt Kobe. ‘Ook merkten we dat heel wat ouders het moeilijk hadden tijdens de communieperiode. Ze hadden vaak het budget niet om communiefoto’s te maken, of een feestje te geven’, klinkt het.

Bjorn Renders is medeoprichter van de VZW en spendeert zijn tijd daar als fotograaf. ‘Mijn hoofddoel is om mensen die het financieel wat moeilijker hebben, een leuke foto te bezorgen. Dat kan gaan van kerstkaartjes of verjaardagen tot trouwfoto’s. Via het CAW of OCMW worden foto’s vaak bestempeld als een luxeproduct, waardoor daar vaak op bespaard wordt. Wij proberen via onze organisatie daar hulp in te bieden zodat gezinnen met een symbolische euro toch nog mooie foto’s kunnen krijgen’, vertelt hij.

‘Foto’s hebben een belangrijke waarde in het leven. Je kan ze koesteren als herinneringen van vroeger, die je dan steun geven voor de toekomst’

Volgens Play It Loud-organisator Kobe geldt hetzelfde voor scooter- en fietsherstellingen. ‘Vervoer is iets dat je nodig hebt om bepaalde situaties te verbeteren. Om bijvoorbeeld je kinderen naar school te brengen, of om op je werk te geraken. Wanneer je fiets stuk gaat, kost het natuurlijk veel geld om te laten repareren. Daarom dat wij de mogelijkheid hebben gecreëerd om die fiets bij ons te laten maken tegen een schappelijke prijs. We vragen één symbolische euro voor de diensten die wij verlenen. De onderdelen die nodig zijn voor herstelling moeten ze wel gewoon betalen’, klinkt het.

De VZW uit Leopoldsburg doet haar uiterste best om al hun producten en diensten zo goedkoop mogelijk aan te bieden. ‘We hebben met onze groothandelaars afgesproken dat ze hun prijzen altijd tot een minimum beperken voor ons. Zo zullen onze klanten in ons buurtwinkeltje nooit de volledige marktprijs moeten betalen. Doordat we onze mensen daar een klein beetje voor laten betalen, is de drempel ook weer een stukje minder om hulp te komen vragen’, zegt Kobe. ‘We vinden het belangrijk om te zoeken naar drempels van onze doelgroep, en we proberen die dan zoveel mogelijk weg te nemen. De doelgroep die wij hanteren is dan ook erg ruim omdat we niemand willen uitsluiten. Armoede betekent meer dan hetgeen dat je op je rekening hebt staan. Iemand die weinig tot geen sociale contacten heeft, kan er ook mee te maken hebben. Ook iemand die omwille van zijn beperking heel wat belemmeringen tegenkomt in de maatschappij, heeft een zekere vorm van armoede’.

‘Armoede betekent meer dan hetgeen dat je op je rekening hebt staan’

Als er één motto is dat bij Play It Loud centraal staat, dan is dat wel ‘begrip om begrepen te worden’. Dat slaat zowel op de vrijwilligers, als op de mensen die vast bij hen komen werken. ‘We focussen bij onze vrijwilligers en mensen die hier vast komen werken vooral op de mogelijkheden die ze hebben. We gaan hun niet beoordelen op hun verleden, of dingen die zijn misgelopen. We vinden het belangrijk dat onze leden persoonlijke groei beleven’, zegt VZW-oprichter Verachtert. Een van die toekomstige vrijwilligers is Hilda Van Mol, een 59-jarige dame uit Lommel. Haar ambitie is om mensen te helpen, omdat ze het zelf niet al te gemakkelijk heeft gehad in haar leven. ‘Play It Loud heb ik sinds kort leren kennen door de gezinshulp van mijn dochter. Ze vroegen mij of ik geïnteresseerd was in vrijwilligerswerk. Ik voelde me meteen geroepen’.

Beluister hier het volledige levensverhaal van Hilda

https://soundcloud.com/doriana-la-monaca/het-verhaal-van-hilda-van-mol

Ook probeert Play It Loud hun leden die in een bepaalde armoedecategorie behoren, niet in een hokje te duwen. ‘Dat doen we door twee groepen op te stellen. Enerzijds de sociale leden, die het financieel wat minder hebben. Anderzijds de solidaire leden, die vrijwilligerswerk komen doen. Doordat we deze twee groepen gaan mengen op verschillende activiteiten zoals bijvoorbeeld een eetdag, weet niemand van elkaar in welke groep ze behoren. Zo ga je eenheid en verbondenheid creëren. Mensen die in armoede leven hebben vaak het gevoel dat ze niet in de maatschappij horen, en door ze dat te geven creëer je dat stukje wel terug’, zegt de eigenaar.

Maatschappij vanuit menselijk perspectief

Naast Play It Loud, zijn er nog tal van andere organisaties die opkomen voor armoede in Limburg. Zo heb je de VZW Het Gouden Hart in Lommel. Voorzitter Annemarie Kota startte in 2012 een weggeefwinkel in haar huis in Olmen. ‘De bedoeling was eigenlijk om de planeet te redden, en spullen een tweede leven te geven. Ik had toen geen flauw idee hoeveel armoede er was in Vlaanderen’, vertelt ze.

‘Ik ben door mijn weggeefwinkel met veel mensen in contact gekomen. Ook mensen die het financieel wat moeilijker hadden. Ik ben dan samen met hen hulp gaan zoeken bij het OCMW. Dat gaf mij enorm veel voldoening. In 2014 ben ik verhuisd naar Lommel, en zijn we daar de weggeefwinkel gaan voortzetten. Tenslotte zijn we in 2018 een welzijnsschakel geworden. Een officiële armoedeorganisatie, die zich inzet voor minderbedeelden’.

Het motto van de weggeefwinkel is de hulpverlening toegankelijk maken voor iedereen. Niemand wordt uitgesloten en iedereen kan er leuke spulletjes ophalen of afleveren. Ook organiseert Annemarie workshops, vormingen en ontmoetingen. Sinds de lockdown lukt dat laatste niet meer. ‘In maart ben ik mijn klanten gaan opbellen om te vragen hoe het met hen ging en of ze iets nodig hadden. Veel armoedeorganisaties hadden destijds de behoefte om zichzelf heruit te vinden. Bedelingen werden afgelast, dus kregen wij van verschillende instanties gratis voedsel aangeboden. Zo zijn we dit jaar met onze voedselbedeling kunnen beginnen, die enkel en alleen gericht is op kansarmen die doorverwezen worden. We leerden onze mensen zo op een heel andere manier kennen, wat we erg waardevol vinden’, vertelt Annemarie trots. ‘Ik ben enorm dankbaar dat we dit hebben kunnen realiseren. Ik denk dat je de maatschappij meer vanuit een menselijk perspectief moet bekijken, vooral nu in tijden van corona’.

Bekijk hieronder de volledige reportage over de twee armoedeorganisaties Play It Loud en Het Gouden Hart.

Doriana La Monaca
oorspronkelijk gepubliceerd op medium.com 

Ieder jaar krijgen studenten Journalistiek aan de hogeschool PXL in Hasselt de opdracht om multimediale reportages (audio, beeld, tekst) te maken rond een bepaald thema dat gekozen worden in samenwerking met een partnerorganisatie. Dit academiejaar werd in samenwerking met het Vlaams Overlegplatform Geestelijke Gezondheid (VLOGG) gekozen voor het thema herstelgericht werken en ervaringsdeskundigheid.
Geplaatst in ervaringsdeskundigheid, herstelgericht werken en getagd met , , , , , , , .